Erasmus+ 2020-2022

School readiness in forest kindergartens

Lesné materské školy sú vzdelávacie inštitúcie, v ktorých sú deti nabádané k tomu, aby sa učili vonku po celý rok, v bezpečnom a podnetnom prírodnom prostredí. Tento koncept (v súčasnosti už pomerne dobre podporený aj vedeckými štúdiami), je v niektorých krajinách relatívne nový. Preto vzdelávací systém ešte nevidí potrebu vývoja vzdelávacích nástrojov a metodiky uplatniteľných vo vonkajšom prostredí. Tieto nedostatky sa, bohužiaľ, môžu prejaviť na zhoršenej kvalite školskej pripravenosti detí. Prioritou tohto projektu je preto zlepšiť profesionálny rozvoj pedagógov pracujúcich s deťmi v predškolskom veku v prírodnom prostredí. Projekt zahŕňa učiteľov lesných materských škôl zo štyroch partnerských organizácií (Slovensko, Španielsko, Litva a Rumunsko).

Okrem zdieľania osvedčených postupov medzi partnermi spočíva jadro projektu vo vzdelávacích blokoch pokrývajúcich 5 hlavných oblastí kompetencií detí (kognitívne, emočné, sociálne, vzdelávacie a psychomotorické kompetencie). Cieľom vzdelávacích aktivít je poskytnúť účastníkom hlboké teoretické a praktické vedomosti o danej téme a poskytnúť im konkrétne nástroje, ktoré je možné použiť pri podpore rozvoja daných kompetencií pri vzdelávaní a výchove v prírodnom prostredí. Projekt obsahuje aj aktivity na podporu výmeny skúseností a osvedčených postupov.

Viac informácií k jednotlivým tréningom, ktoré sme v rámci projektu organizovali, nájdete na našom webe:

Hlavným hmatateľným výstupom nášho projektu je príručka, ktorá sa tematicky venuje školskej pripravenosti v lesných materských školách.

V rámci projektu sme dôkladne skúmali päť oblastí kompetencií: psychomotorické, kognitívne, učebné, intrapersonálne a sociálne. Tento súbor kompetencií sa považuje za základ v rozvoji detí a môže byť veľmi efektívne poskytovaný v kontexte skúsenostného a na hre založeného predškolského vzdelávania v lesných kluboch. V každej oblasti sme absolvovali jedno školenie, ktoré pozostávalo z odbornej prednášky, diskusií a vzájomného zdieľania skúseností. Týmto spôsobom sme vybraným učiteľom z lesných škôlok zastupujúcim partnerské organizácie umožnili zlepšiť si svoje vedomosti o práci s deťmi v predškolskom veku. S cieľom ďalej šíriť nadobudnuté poznatky sme pripravili túto príručku, ktorá zahŕňa všetko to, čo sme sa naučili o jednotlivých kompetenciách. Je to súbor odborných príspevkov jednotlivých lektorov, ktorí prednášali počas školení. Veríme, že spolu s konkrétnymi aktivitami bude slúžiť ako užitočný nástroj pre sprievodcov pracujúcich s deťmi predškolského veku v lesných kluboch. Príručka je k dispozícii v anglickom jazyku a tiež vo všetkých národných jazykoch partnerov. Teda v slovenčine, rumunčine, litovčine a španielčine.

Slovenskú verziu si môžete stiahnuť priamo TU:

Školská pripravenosť v lesných materských školách

Dúfame, že táto príručka položí základy hlbšieho porozumenia o vzdelávaní založenom na prírodnom prostredí a jeho relevancie v kontexte súčasných sociálnych a environmentálnych výziev. Veríme, že sa stane inšpiráciou aj pre iné projekty (alebo ich koordinátorov), aby sa zapojili do podobných iniciatív a posilňovali profesijný rozvoj učiteľov.

 

EN: School readiness in forest kindergartens

Forest kindergartens are educational settings where children learn outdoors year-round in a safe and inspiring natural environment. This innovative concept, though supported by scientific research, is still relatively new in many countries. As a result, education systems often lack tools and methodologies suited for outdoor learning. These gaps can negatively affect children’s school readiness. The project aims to strengthen the professional development of educators working with preschool children in natural environments. It brings together forest kindergarten teachers from Slovakia, Spain, Lithuania, and Romania. The core of the project consists of educational modules focused on five key areas of children’s competences: psychomotor, cognitive, learning, intrapersonal and social. Each training combined expert lectures, discussions and experience sharing to deepen teachers’ theoretical and practical knowledge. The main tangible result is a multilingual textbook about school readiness in forest kindergartens, available in English, Slovak, Romanian, Lithuanian and Spanish. This guide promotes nature-based education and aims to inspire further initiatives that support teachers’ growth and address contemporary social and environmental challenges.

The English version of the textbook can be downloaded here:

ENG_SCHOOL READINESS IN FOREST KINDERGARTENS